אקו לב עובר –  כל אישה בהריון מצפה בשמחה מהולה בדאגה מסוימת ללידת התינוק שלה. במהלך ההיריון מתבצעות בדיקות דם וסריקות על קוליות שונות כדי להבטיח, במידת האפשר, שאמנם ייולד תינוק בריא. כ-8 מתוך 1000 תינוקות נולדים  עם מום לב וחלק מהמומים האלה מסכנים את חיי הילד. אקו לב עובר היא בדיקת אולטארסאונד  אשר מיועדת לאתר בעיות במבנה הלב במהלך ההיריון. הבדיקה מתבצעת על ידי רופא עם ידע מיוחד במומי לב מלידה.

ד"ר מיכאל ברנט – מומחה ברפואת ילדים ובקרדיולוגית ילדים

עוסק שנים רבות באבחון וטיפול בילדים עם מומים או מחלות לב. עניין מיוחד באקוקרדיוגרפיה עוברית ובעל ניסיון רב באבחון מומי לב בעובר באמצעות אקו לב עובר.  מוכר כיועץ לכללית מושלם.

בוגר ביה"ס לרפואה ע"ש סאקלר מאוניברסיטת תל אביב, דוקטור מיכאל ברנט מומחה אקו לב עובר1971
בעל רשיון לעסוק ברפואה משנת 1973, מס' 11594
התמחות ברפואת ילדים בבי"ח שיבא
התמחות fellowship) ) בקרדיולוגית ילדים ב- New York Hospital, בארה"ב
מומחה ברפואת ילדים ובקרדיולוגית ילדים
קרדיולוג ילדים בבי"ח בילינסון ובהמשך בי"ח שניידר מ-1981.
מנהל היחידה לאקוקרדיוגרדיוגרפיה במכון הלב בבי"ח שניידר מ-1988 עד 2014.
חבר באיגוד לקרדיולוגית ילדים  בישראל

ד"ר ברנט הינו רופא עצמאי.

האם ניתן לאבחן את כל מומי הלב במהלך ההיריון?

כמה מלים על מבנה הלב.

הלב בנוי מ- 4 מדורים, שני פרוזדורים ושני חדרים. הורידים שחוזרים מן הגוף מתנקזים לפרוזדור הימני (RA) אשר מחובר לחדר הימני ((RV ע"י מסתם (מסתם טריקוספידלי). מן החדר הימני יוצא עורק הריאה ((PA. הדם מתחמצן בריאות וחוזר, דרך 4 ורידים לפרוזדור השמאלי ((LA. מדור זה מתחבר לחדר השמאלי ((LV ע"י מסתם (מסתם מיטראלי) וממנו יוצאת האאורטה או אב העורקים (AO) המוביל את הדם לגוף.

החלוקה וה"חיבורים" האלה נוצרים בשליש הראשון להיריון. כאשר החיבורים לא מתרחשים בצורה הנכונה נוצרים מומי לב קשים. למשל, חוסר היווצרות שני חדרים, חוסר היווצרות מסתם, מוצא של העורקים הראשיים מן החדרים הבלתי נכונים

(תמונה 2) ועוד.  כאשר תנאי ההדמיה מאפשרים זאת, ניתן לאבחן מומים קשים אלה כבר בשבועות מוקדמים להיריון (שבוע 15 -16 ).

לעומת זאת יש מומים אחרים אשר מצויים בלב בעל מסגרת של חיבורים תקינים. מומים אלה קשים יותר לאבחנה מוקדמת ודורשים בדיקה נוספת כאשר הלב בעל ממדים גדולים יותר אשר מאפשרים הדמיה מספקת שלו (שבוע 23 או יותר)

חשוב לדעת שקיימים מומים אשר עלולים להחמיר במהלך ההיריון, כמו למשל היצרות של מסתם, אשר יכולה להיות קלה עד כדי כך  שלא ניתן לאבחן אותה בשלבים מוקדמים של ההיריון אך עלולה להחמיר בהמשך.

ולבסוף, יש דברים שמשתנים אחרי הלידה. למשל, לכל עובר יש פתח בין הפרוזדורים אשר אמור להסגר במהלך כמה שבועות או חודשים אחרי הלידה. קורה שהפתח לא נסגר ונשאר פגם משמעותי שדורש תיקון בגיל מספר שנים. זהו פגם שלא ניתן כלל לאבחון במהלך ההיריון.

הקשיים בהדמיה

הזכרנו שאבחון מומי לב דורש תנאי הדמיה טובים. יש להביא בחשבון שתנאים אלה לפעמים לא קיימים בגלל מיקום התינוק, מבנה הרחם ומיקום השלייה או תנאי דופן הבטן (צלקות, עודף משקל) . כל אלה יכולים להגביל את ה"ראות"  ויכולים להוות מכשול באבחון מומי לב.

אין, איפוא,  תשובה פשוטה לשאלה אם מומי הלב ניתנים תמיד לאבחון טרום לידתי אך אפשר לומר שבדיקה תקינה מפחיתה במידה משמעותית את הסיכון ללדת ילד עם מום לב ולכן יש בכך ערך רב.

 

הסיכון ללידת ילד עם מום לב

שאלה נוספת שמתעוררת היא אם יש אוכלוסיה של נשים עם סיכון מוגבר ללדת ילד עם מום לב.  קיימת קבוצה כזאת והיא כוללת:

–         נשים שילדו בעבר ילד עם מום לב.

–         נשים שבעצמן או שבן זוגן סבלו ממום לב.

–         נשים שסובלות מסוכרת , נוטלות תרופות מסוימות או סובלות ממחלות אחרות .

כדאי לדעת כי רוב הילדים שנולדים עם מום לב נולדים לאימהות ללא גורם סיכון מיוחד ואין פעולה שניתן לנקוט על מנת שמום הלב לא ייווצר.

קבוצה חשובה נוספת היא קבוצה של נשים בהן הייתה בדיקת אולטראסאונד בלתי תקינה, כגון שקיפות עורפית מוגברת או סקירת מערכות בה אובחן מום במערכת אחרת או רושם של פגם במבנה הלב.

לסיכום – ישנה היום האפשרות, לאבחן מומי לב במהלך ההיריון ובמיוחד מומים קשים. בחלק מן המקרים האבחנה יכולה להתקבל בשלבים מוקדמים של ההיריון ועם מידע זה, ניתן לקבל החלטה מושכלת על המשך ההריון, תכנון בדיקות נוספות כמו יעוץ גנטי ודיקור  מי שפיר, דיון עם המנתחים על דרכי הטיפול והתיקון ואף החלטה לגבי המרכז הרפואי המתאים ללידה .

צרו קשר

5 + 7 =

פרטים נוספים

פעימות המרכז לרפואת האם והעובר

3כתובת: הערבה 1
גבעת שמואל

טלפון: 052-8883213
זמין: ימים א - ה בין השעות 8.00 - 20.00
ימי שישי וערבי חג בין השעות 8.00 - 13.00